Nueva Jerusalén de Tien Geboden

Mozes de tien geboden

Wat zijn de tien geboden?

Jezus onderwees dat de hele wet van Mozes, waaronder de tien geboden, op twee fundamentele geboden neerkwam. Hij zei: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.” Dat is het eerste en belangrijkste gebod. Het tweede daarmee vergelijkbaar is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”

Jezus benadrukte het belang van liefde voor God en liefde voor je medemens als de kern van alle geboden in de wet. Door God op de eerste plaats te zetten en anderen lief te hebben zoals jezelf, vervul je eigenlijk alle voorschriften die in de Wet en de Profeten staan. Deze twee geboden vormen de basis van een leven dat gericht is op liefde, compassie en rechtvaardigheid. Het is een oproep om niet alleen naar uiterlijke regels te leven, maar om vanuit een diepe verbondenheid met God en medemensen te handelen. Het is een uitnodiging om te streven naar een leven dat gekenmerkt wordt door liefde en barmhartigheid, zoals Jezus zelf heeft voorgeleefd.

mozes tien geboden

Mozes de tien geboden

Jehovah God schreef de tien geboden op twee stenen platen en gaf ze op de berg Sinaï aan zijn profeet Mozes. De tien geboden vormen de basis van de morele code die door God aan zijn volk werd gegeven. Ze bevatten richtlijnen voor hoe mensen zich moeten gedragen ten opzichte van God en ten opzichte van elkaar.

De tien geboden omvatten onder meer het gebod om geen andere goden te vereren, niet te liegen, niet te stelen, geen overspel te plegen en eer te bewijzen aan je ouders. Ze vormen een leidraad voor een rechtvaardig en ethisch leven en worden gezien als fundamentele principes die de relatie tussen mens en God en tussen mensen onderling reguleren.

Deze geboden worden beschouwd als essentieel voor het leven van gelovigen en worden nog steeds door veel religies over de hele wereld erkend en gevolgd. Door het naleven van deze geboden kunnen gelovigen streven naar een leven van integriteit, respect en liefde voor hun medemens.

Boodschap: De wil van God

Sinds de eerste eeuw van de christelijke jaartelling is er echter een profetische oproep aan ons gedaan, een oproep om ons niet te conformeren, maar om onszelf te transformeren door de vernieuwing van onze redenering. Het is een oproep om de resultaten van acties te begrijpen, te vergelijken, te beoordelen, om werken uit te lokken of af te leiden op basis van wat de ervaring leert. Zodat we op deze manier, en zonder enige twijfel, bevestigen dat Gods plan niet alleen de ziel behaagt en vrede en geluk voortbrengt, maar dat het perfect, volkomen compleet en verenigbaar is met de behoeften van onze natuur.

De tien geboden

  1. Aanbid alleen Jehovah God. — Exodus 20:3.
  2. Vereer geen afgoden. — Exodus 20:4-6.
  3. Gebruik Gods naam niet op een onwaardige manier. — Exodus 20:7.
  4. Onderhoud de sabbat. — Exodus 20:8-11.
  5. Eer je ouders. — Exodus 20:12.
  6. Pleeg geen moord. — Exodus 20:13.
  7. Pleeg geen overspel. — Exodus 20:14.
  8. Steel niet. — Exodus 20:15.
  9. Leg geen vals getuigenis af. — Exodus 20:16.
  10. Verlang niet naar iets wat van een ander is. — Exodus 20:17.

Waarom zijn er verschillende versies van de tien geboden?

In de Bijbel zijn de geboden niet genummerd. Er zijn dan ook verschillende meningen over hoe de geboden gerangschikt moeten worden. De lijst hierboven is een veelgebruikte indeling van deze wetten. Maar soms worden de tien geboden ook anders ingedeeld. De verschillen in indeling betreffen het eerste, het tweede en het laatste gebod.

Sommige interpretaties van de tien geboden plaatsen het gebod om geen andere goden te vereren als het eerste gebod, terwijl anderen het gebod om geen beelden te maken en te aanbidden als het tweede gebod beschouwen. Het laatste gebod, dat verbiedt om jaloers te zijn op anderen, wordt soms ook anders geïnterpreteerd of samengevoegd met een ander gebod. Deze variaties in rangschikking laten zien dat de tien geboden op verschillende manieren kunnen worden begrepen en toegepast, afhankelijk van de theologische traditie en interpretatie. Wat echter consistent blijft, is de essentie van deze wetten als richtlijnen voor ethisch gedrag en spirituele groei.

De zoektocht naar de kennis van God

De zoektocht naar de kennis van God wordt in deze tijd absoluut noodzakelijk. Want alles zal van kwaad tot erger gaan. Het is noodzakelijk om terug te keren naar de bron van het leven waar alleen wij tevreden kunnen zijn. Mensen zijn verwaand geworden in hun redeneringen, waardoor het begrip van velen wordt vertroebeld.

Zoek de barmhartige God

Maar als u van daaruit de Heer, uw God, zoekt, zult u Hem vinden, als u Hem met geheel uw hart en met geheel uw ziel zoekt.

Wanneer u in nood verkeert en al deze dingen u overvallen, als u zich in de laatste dagen tot de Heer, uw God, wendt en zijn stem hoort, want de Heer, uw God, is een barmhartige God, Hij zal u niet in de steek laten, noch u vernietigen, noch het verbond vergeten dat hij uw vaderen heeft gezworen”.

Jezus

Moeten christenen zich aan de tien geboden houden?

Christenen geloven dat Jezus de vervulling is van de wet van Mozes en dat zijn leer en voorbeeld nu de leidraad zijn voor hun leven. Door Jezus te volgen en zijn geboden na te leven, tonen zij hun liefde en toewijding aan God.

Het is niet langer nodig om zich strikt aan de wet van Mozes te houden, maar eerder om in overeenstemming te leven met de principes van liefde, vergeving en rechtvaardigheid die Jezus predikte.

Zijn de tien geboden in deze tijd nog relevant?

De tien geboden zijn niet alleen belangrijk voor ons begrip van Gods manier van denken, maar ze dienen ook als leidraad voor ons dagelijks leven. Door ze te volgen, kunnen we een harmonieus en rechtvaardig leven leiden, zowel in onze relatie met God als met onze medemensen. Ze helpen ons om goed en kwaad te onderscheiden en om op een liefdevolle en respectvolle manier met anderen om te gaan. Door de principes achter de tien geboden te begrijpen en toe te passen, kunnen we groeien in ons geloof en een getuigenis zijn van Gods liefde en genade voor de wereld om ons heen.

Wat was het doel van de tien geboden?

De tien geboden maakten deel uit van de wet van Mozes. Die wet bestond uit meer dan 600 geboden en vormde de voorwaarden van een overeenkomst, of verbond, tussen God en het volk Israël. God beloofde het volk Israël dat het goed met ze zou gaan als ze de wet van Mozes gehoorzaamden. Maar het hoofddoel van die wet was om de Israëlieten voor te bereiden op de beloofde Messias, of Christus.

Dit betekent dat hoewel christenen niet gebonden zijn aan de specifieke regels en voorschriften van de wet van Mozes, zij nog steeds geroepen worden om liefde en respect te tonen voor God en hun medemens. Het gebod om lief te hebben is een centraal thema in het christelijk geloof en vormt de basis voor alle andere geboden. Door liefde te tonen aan God en anderen, laten christenen zien dat zij ware volgelingen van Jezus Christus zijn en dat zij leven naar Zijn voorbeeld. Het is dus niet genoeg om alleen maar regels te volgen; het gaat erom dat men vanuit een oprecht hart handelt uit liefde voor God en de medemens.